1 Gevelvorm en ,-versiering 17e/18e eeuw 1.1 Ontwikkeling en typologie gevelvorm:  1, 2, 3, 4 1.1.5 Puivorm en ,-versiering: 1.1.5.1 Lodewijk XIV 1.1.5.2 Lodewijk XV 1.1.5.3 Lodewijk XVI 1.1.5.4 Empire en classicisme 1.1.5.5 Winkelpuien 1.2 Heraldische gevelversiering:  1, 2 1.3 Narratieve gevelversiering:  1, 2, 3 1.4 Gevelstenen:  1, 2, 3, 4, 5 |
- i n d e x -![]() |
Externe links: Centrum van de wereld 1578-1650 Berts geschiedenissite Hollands classicisme (archipedia) Lodewijkstijlen (verreverwanten) Lodewijkstijlen (bovenlichten.net) Barok en rococo (dokeos.be) Deur,- en raamomlijstingen (a'damsebinnenstad) Monumentale woonhuizen Amsterdam |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1.1.5.3   Puivorm en ,-versiering - Lodewijk XVI![]()
Amstel 216. De binnen deze sobere classicistische ingangspartij later aangebrachte deuren vertonen de drukke, verfijnde symmetrie van de Lodewijk XVI-stijl.
Het pand werd in 1671-1672 door Adriaen Dortsman gebouwd en staat bekend als
Het Huis met de Bloedvlekken ( zie bma ).
![]() Langestraat 55. Eveneens typerend voor de Lodewijk XVI stijl zijn de 'trompe l'oeil' motieven:
Bedrieglijk echte gordijnkwasten, neerhangende 'net echt' gestrikte linten, 'net echte' draperieën, maken deel uit van de ornamentiek. De beeldelementen zijn onderhevig aan zwaartekracht, en
vormen een uiterst realistische weergave van natuurlijke en vooral ook artificiële voorwerpen, in tegenstelling dus tot de abstrahering en stilering en gebruikmaking van vooral
natuurlijk-organische vormen van de eerdere Lodewijkstijlen.
![]()
Herengracht 218
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Keizersgracht 216. De gestileerde pijlvormige acanthusbloemen ondergaan in de Lodewijk XVI stijlperiode een transformatie naar levensechte pijlen, zoals hieronder:
![]() Keizersgracht 387. Lodewijk XVI deur en snijraam in een classicistisch pand van Justus Vingboons. De pijlen in het ovalen parelsnoer wijzen hier naar,- vaak ook vanuit,- de vier windstreken waarin Amsterdam als haven
en handelsstad in de vorm van de rozet een nog altijd centrale rol toegedacht wordt. In werkelijkheid was er een periode van grote malaise ontstaan. We vinden dit symbool bij uitstek en zeer veelvuldig op Amsterdamse snijramen.
Het gebruik van pijlen en lauwerkransen als motief werd vooral beinvloed door de Napoleontische martialiteit die vanuit Frankrijk kwam overwaaien.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herengracht 94. Fraai empire lantaarn in het bovenlicht ( zie hierover amsterdamsebinnenstad.nl ) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Beknopte indeling: 1.Gevelversiering 17e/18e eeuw:  1, 2, 3, 4 2.Stadsgezichten oud Amsterdam:  1, 2, 3, 4 3.Villa's 19e/20ste eeuw:  1, 2, 3, 4, 5, 6 4.Amsterdamse School:  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 5.Eigen aardigheden:  1, 2, 3, 4 6.Parken:  1, 2, 3, 4 7.Architortuur:  1, 2 8.Postmodernisme:  1, 2, 3, 4, 5 9.Amsterdam Noord:  1, 2 |
naar boven
|
Externe links: Amsterdam startpagina stadsarchief Amsterdam bureau monumenten & archeologie beeldbank Amsterdam archipedia-architectuurencyclopedie arcam architectuurgids de ckplus monumenten-site vrienden van de A'damse binnenstad stichting Bonas |