1 Gevelvorm en ,-versiering 17e/18e eeuw 1.1 Ontwikkeling en typologie gevelvorm:  1, 2, 3, 4, 5 1.2 Heraldische gevelversiering:  1, 2 1.3 Narratieve gevelversiering:  1, 2, 3 1.4 Gevelstenen: 1.4.1 Religie 1.4.2 Zeevaart en visserij 1.4.3 Handel en beroepen 1.4.4 Dieren en diersymbolen 1.4.5 Overige |
- i n d e x -![]() |
Externe links: Geschiedenis Amsterdam tot 1578 Centrum van de wereld 1578-1650 Uithangtekens (van Lennep en ter Gouw) Heraldische figuren (dbnl.nl) Symbolen en tekens Oorsprong symbolen (bovenlichten.net) gevelstenen.net De Gevelstenen van Amsterdam |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1.4.5 Gevelversiering 17e/18e eeuw - Gevelstenen - Overige
![]() ![]() Sint Jansstraat 11 ![]() ![]() Een kromme boomstronk markeert het huis van Cromhout Herengracht nummer 366. Een afbeelding van de vier Cromhouthuizen waarvan de overige drie verhuurd werden (en die dan ook andere gevelstenen bevatten, nl met het bouwjaartal 1622)
is hier te vinden
![]() ![]() Rokin 73 ![]() ![]() ![]() Oudezijds Achterburgwal 46A, het achterhuis van De Gecroonde Raep, een vermaard grachtenpand aan de Oudezijds Voorburgwal 57 dat in 1615 door Hendrick de Keyser gebouwd werd.
In het midden prijkt de gevelsteen De Gecroonde Raep. De jaartalsteen 1633 geeft het gedeelte van het achterhuis aan
dat in 1633 bij het achterhuis uit 1615 is getrokken. De achtergevel is sterk gewijzigd, evenals de kap van het huis.
![]() ![]()
Zandhoek 14. De Gouden Reael is een bijzonder oud zaakje. Het pand is gebouwd in 1648 en was oorspronkelijk een haringpakhuis. De gevelsteen met de gouden munt (reael) uit de
tijd van Karel V werd geplaatst door de bouwers, de koopliedenfamilie Reael.
![]() ![]() ![]() secht nimant uwen sin of uwe sins gedenken die heden is u vriendt die kan u morge krenke ![]() Brouwersgracht 97 ![]() Egelantiersgracht 72. Vroeger zat deze steen op Nieuwe Spiegelstraat 5. Op een pand uit 1670 dat deel uitmaakte van een serie van drie: Maan, Ster en Zon.
![]() Bloemgracht 160 ![]() ![]()
"Tijdens cultische feesten was het een gebruik dat de mannen zich hulden in berenhuiden en daarbij brachten zij zichzelf en elkaar in een heilige extase. Deze mannen worden in de literatuur
berserker genoemd. De naam verwijst naar de betekenis van berenhuiden. Door zich te gedragen als goede strijders van Wodan, geloofde men in de goede gunsten van de onberekenbare godheid.
Afhankelijk van de streek kon het berenvel ook ingewisseld zijn door een wolvenvel of hertenvel.
(...)(...)(...) De herinnering aan deze in beren- of wolvenhuiden verklede mannen is levend gebleven in de namen van kroegen en herbergen. De naam: In de wildeman is dus al een heel oude kroegnaam,
die waarschijnlijk samenhing met de gewoonte dat de berserkers na hun extase nog flink dorstig waren en in feestelijke stemming nog tot in de late uurtjes in de kroeg doorzakten. De wildeman wordt
in de middeleeuwen vaak weergegeven, naakt omgord door eikenloof, met een grote knots in de hand."
Bron: bovenlichten.net
![]() ![]() ![]() Saturnus (Kronos) als de goede koning, bevorderaar van landbouw en wetgeving.
Hij wordt als zodanig wel afgebeeld met sikkel en zeis als attributen.
In een van de galerijen van het Paleis op de Dam (voormalig Stadhuis)
heeft Artus Quellinus Saturnus voorgesteld met een ploeg en een korenschoof
maar ook een sikkel in de ene hand en een kind dat hij verslindt, in de andere hand.
De Januskop aan zijn voeten duidt op het dualisme van Kronos, de overgang van chaos naar orde.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sint Jacobsdwarsstraat 10 ![]() ![]() ![]() ![]() De gespiegelde C met een verticale streep in het midden staat voor een middendoor gedeelde cirkel, een alternatieve schrijfwijze voor 1000 (duizend). De I met een énkele C (maar dan wel gespiegeld) staat voor 500. Zie: bovenlichten.net
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Palmgracht 28-38. In 1648 liet Pieter Adriaensz Raep (1581- 1666) aan de noordzijde van de Palmgracht
het hofje bouwen dat naar hem het Raepenhofje genoemd werd.
In de voorgevel liet hij zijn familiewapen aanbrengen met daaronder het jaar van stichting.
Op de sluitsteen van het toegangspoortje is, in een simpele rebus, de naam van de stichter verbeeld
door een gebeeldhouwde raap met daarboven de letters P en A, de beginletters van zijn voornamen ( zie a'damsegevelstenen.nl ).
![]() ![]() Rozengracht 81 ![]() ![]() ![]() ![]() Nieuwe Spiegelstraat 64, T HUYS TE BIESELING ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Beknopte indeling: 1.Gevelversiering 17e/18e eeuw:  1, 2, 3, 4 2.Stadsgezichten oud Amsterdam:  1, 2, 3, 4 3.Villa's 19e/20ste eeuw:  1, 2, 3, 4, 5, 6 4.Amsterdamse School:  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 5.Eigen aardigheden:  1, 2, 3, 4 6.Parken:  1, 2, 3, 4 7.Architortuur:  1, 2 8.Postmodernisme:  1, 2, 3, 4, 5 9.Amsterdam Noord:  1, 2 |
naar boven
vervolg:   2.1.1 Stadsgezichten Oud Amsterdam ![]() |
Externe links: Amsterdam startpagina stadsarchief Amsterdam bureau monumenten & archeologie beeldbank Amsterdam archipedia-architectuurencyclopedie arcam architectuurgids de ckplus monumenten-site vrienden van de A'damse binnenstad stichting Bonas |